En stark trend inom marknadsföring de senaste åren är användandet av influencers. Det finns dock många fallgropar som ett företag bör akta sig för.
Vem är då en influencer? Det kan vara en bloggare, en podpersonlighet eller en youtuber. Just det sistnämnda är något som ökat i antal och popularitet de senaste åren, framför allt bland barn och ungdomar. En influencer har alltid en skara av följare som gillar det hen gör, och som influeras av sin idol på olika sätt.
Det finns flera uppmärksammade fall där bloggare har fått betalt för att tala väl om ett visst varumärke, och fällts för detta. Men man bör inte tro att det bara är bloggare som kan vara influencers. Just youtubers och poddare uppleva av många som mer på riktigt, eftersom de kan använda röstläge och kroppsspråk för att föra fram sitt budskap. Det här är viktigt att komma ihåg.
Det är viktigt att hitta en influencer som gillar varumärket, så att man kan få till ett samarbete som känns äkta. Det kanske är någorlunda enkelt för en bloggare att låtsas gilla en produkt, men för den som filmar sig själv och lägger ut det på Youtube är det svårare. Även om det inte hamnar i rätten så kommer den folkliga domen att bli hård, och fansen kan vända sig mot varumärket.
Gör arbetet professionellt
Det går inte att hitta en influencer att samarbeta med genom att förslå ett lukrativt avtal i kommentarsfältet under hens videor på Youtube. Det smartaste sättet är att gå via ett företag som specialiserat sig på denna form av marknadsföring. Då riskerar man heller inte att göra något som strider mot de lagar som finns på området, och chansen är också större att man får till stånd ett samarbete som känns genuint.
Mer om marknadsföring med hjälp av influencers finns att läsa här.