Hur ser egentligen framtiden ut för marknadsförare? Förmodligen kommer många få lära sig hur AI fungerar och hur det påverkar reklam och annonser online. Men hur ska man tänka i vanliga butiker? Där gäller fortfarande broschyrställ och gatupratare.
Alla företag som vill fortsätta finnas och vara lönsamma måste marknadsföra sig med butiksexponering, broschyrställ och andra smarta sätt. Mer om synlig, fysisk marknadsföring i affärer och butiker går det att läsa mer om här.
Framtiden är artificiell intelligens – även i marknadsföring
I en artikel i Resumé går det att läsa om hur Kronans apotek kommer börja använda AI (artificiell intelligens) för att skapa mer dynamisk och specifik marknadsföring som passar deras kundbas. Många tror samtidigt att AI är framtiden för just reklam och marknadsföring, just för att man då kan skapa väldigt personliga och smarta annonser, som blir ett svar på det som användarna sökt på online. Det gör att man inte får reklam som är helt irrelevant utan tvärtom, just det som man letar efter och är intresserad av. Mer kundnytta och större framgång för företag med andra ord.
Mer om detta kan man även läsa i denna artikel i Dagens Media, där en visionär uttalar sig om den helt nya trenden med just AI i marknadsföringssatsningar:
”Att vi börjar jobba lite mer med AI kommer leda till en förbättrad prestation för företagen. Ännu mer AI i framtiden kan leda till att vi kan föra samman alla olika teknologier. De bästa bilföretagen gör det redan och alla bankföretag har sina egna intelligenta system” – Nikos Acuña för Dagens Media
Även i en artikel i Dagens Industri går det att läsa om hur AI är hett när det kommer till marknadsföring och särskilt hos nya företag och startups.