Lyckas med PR genom att sticka ut från mängden

Det har blivit alltmer viktigt att sticka ut i sin PR för att locka kunderna till att välja ens varumärke och därför har det blivit väldigt populärt att använda kända namn i sina kampanjer – speciellt när det handlar om storytelling och att bygga upp sitt varumärke.

Att ha en bra PR-byrå är A och O när det kommer till att lyckas med sin marknadsföring som företag. För att en marknadsföringskampanj ska lyckas är det många bitar som ska klaffa och några som verkar hittat rätt denna gång är inga mindre än KIA Motors. I deras senaste reklamfilm för bilmodellen Niro har man nämligen låtit skådespelaren Robert De Niro fått axla rollen som märkets frontman, och det visst blev resultatet lyckat:

Viktigt med humor

Som det tydligt märks i KIA:s reklamfilm har man satsat på att locka tittarna till skratt och skapat en twist som både ger en aha-upplevelse och är självklar på samma gång. I reklamen ser vi nämligen Robert De Niro fullt klädd i enlighet med hur en trendig hipster klär sig och när regissören ifrågasätter varför han ser ut som han gör – ja då svarar han kort att manuset efterfrågar ”en trendigare version av De Niro”. Regissören rättar honom då och förklarar att nej, inte ”De Niro” utan att det faktiskt står i manuset att det är ”en trendigare version av THE Niro, bilen” och inte skådespelaren varpå De Niro utbrister ”ah, förstår” och ger sig iväg för att byta om till sitt klassiska jag. En rolig twist och lek med ord som säkerligen har fått många bilköpare att tänka på KIA en extra gång vid ett potentiellt bilköp.

Så vad ska man dra för lärdom av denna reklamkampanj? Att humor, självironi och unika kampanjer där man verkligen tänkt till blir allt viktigare att skapa om man vill nå ut med sitt budskap.